vineri, 12 noiembrie 2010

Esenta Toiagului

             Prin Toiag oamenii din zilele noastre nu mai pot sa inteleaga decat un bat care este utilizat la spijin in timpul mersului. Din fericire(sic), in traditiile pervertite de biserica, putem sa vedem si semnificatia originala a Toiagului deoarece lumanarea care sa aseaza la capul mortului poarta si ea aceasta denumire. Lumanarea este Toiagul mortului sau Tovarasul Credincios De Drum. Caci departe de a fi un simplu sprijin, Toiagul, reprezinta singurul Tovaras de Drum in care se poate avea deplina Incredere, fiind pe deplin Credincios Purtatorului sau. Dar, transformat din simplu sprijin de drum, Toiagul capata si proprieteati "magice", devine o extensie a calatorului. Sculptarea toiagului amplifica calitatile" magice" ale acestuia deoarece sculptorul de toiege autentic nu mai este un sculptor ci un Faur iar sculptarea Toiagului nu este o simpla impodobire a acestuia cu modele, ci este faurirea unui Tovaras Credincios de Drum. Faurul este un mester care ajunge la apogeul artei sale capatand abilitatea (prin invatare, evident!) de a intelege viitorul Toiag si a se transforma, din sculptorul plamaditor de forma, intr-un partener de faurire al Toiagului. Faurirea presupune o comunicare profunda intre Faur si Toiag, o deplina intelegere de catre Faur a dorintelor Toiagului in devenirea sa. Daca la inceput Faurul gandeste un model pentru Toiag, purtand puternic in minte imaginea persoanei pentru care Toiagul isi va implini menirea de Tovaras Credincios, pe masura ce acest model se imprima pe si in lemnul Toiagului, Faurul se transforma intr-o unealta docila in mana acestuia. Spre deosebire de procesul de plamadire al sculpturii, Faurirea de Toiege presupune un model foarte aproximativ care, sub efectele comunicarii profunde dintre Faur si Toiag, se adapteaza cu fiecarea miscare de dalta. Finalitatea procesului, Toiagul va deveni o extensie a purtatorului si prin aceasta extensie sa nu carecumva sa intelegeti o amplificare, extensia pe care Toiagul o reprezinta fiind mai degraba o complementaritate a Purtatorului. Lasat langa perete Toiagul devine un banal bat sculptat dar in mana Purtatorului potentialul inscris in Toiag se trezeste. Daca un Toiag va avea Purtatori diferiti si acest potential se va manifesta tot in mod diferit. Desi exista o directie foarte generala care se pastreaza in manifestari, acestea pot fi foarte diferite. Directia generala este personalitatea Toiagului si provine din modelul initial gandit de Faur iar manifestarea este urmarea supunerii Faurului in fata dorintelor Toiagului de devenire si apare in functie de Purtator. Nu incercati sa vedeti Toiagul ca pe un purtator de putere desi este un obiect al puterii si nu incercati sa il vedeti ca pe o cheie sau ca pe orice altceva deoarece Toiagul este si nu poate fi decat Tovaras Credincios de Drum. Si poate ca trebuie sa va amintesc ca Toiagul nu este nici macar Tovaras Credincios de Drum deoarece acestea sunt banale cuvinte care incearca sa transmita ideei dincolo de puterea lor de cuprindere. Daca totusi intelegem prin Toiag un Tovaras Credincios de Drum trebuie sa fim atenti si sa nu uitam ca pana si aceasta e o denumire folosita in scopul de a transmite ideea esentei Toiagului fara a reusi nimic in afara de a arunca o imagine palida si deformata asupra acestei esente.

2 comentarii: